Je bekijkt nu Erelid Marijke Westerhof
  • Berichtcategorie:Hardrijden

‘Schaatskampioenenkweekster’ Marijke Westerhof 50 jaar trainster bij DIJC

Vele kampioenen hebben van Marijke leren schaatsen, zoals Thomas Krol en Lotte van Beek. 10 februari 2014 was de meest bijzondere dag uit de trainerscarrière van Marijke. Toen kleurde het Olympische podium van de 500 meter geheel oranje, met drie mannen die als pupil bij Marijke hebben leren starten en bochten rijden: Michel Mulder, Jan Smeekens en Ronald Mulder. Marijke zei daar zelf destijds over: “Ik kan het niet bevatten. Toen ze als twaalfjarige jongetjes bij mij in de groep schaatsten, staken ze er geen van drieën al echt bovenuit. Maar wat hen wel bijzonder maakte, was dat ze heel fanatiek zijn. Hun wedstrijdmentaliteit viel toen al op. Dat fanatisme heeft hen zo ver gebracht.”

Hoewel ze al jaren pupillen traint – iets wat bij veel clubs wordt gedaan door een ouder die zelf ook aardig kan schaatsen – heeft Marijke het trainersvak altijd serieus genomen. Ze heeft een van de hoogste trainersdiploma’s en heeft zelfs afgelopen jaar haar zomervakantie nog onderbroken om naar een bijeenkomst op Papendal te gaan om de punten te verdienen die ze nodig heeft om het diploma te behouden. Zo blijft ze op de hoogte van de nieuwste inzichten in de schaatssport. Maar het allerbelangrijkste inzicht leert ze niet tijdens een trainerscursus, maar op het ijs: plezier in je sport hebben, of je het nu ver wilt schoppen of gewoon lekker wilt schaatsen. Deze mentaliteit draagt ze met veel passie over op de kinderen. Die krijgen daarmee een fantastische basis, wat dus al meermaals heeft geleid tot Olympisch goud en WK-titels.