Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over langebaan. Kun je hier niet het antwoord vinden dat je zoekt? Stel dan je vraag via het contactformulier!

Wil je lid worden? Dat kan!

Om lid te worden bij Hardrijden en Marathon kun je je aanmelden bij Afdeling Hardrijden en Marathon. Je wordt dan automatisch ook algemeen lid van de Deventer IJsclub. Aanmelden kan gemakkelijk via het online lidmaatschapsformulier. Klik hier voor het formulier voor Hardrijden. Voor het formulier voor Marathon kun je hier klikken.

Jazeker, dat kan! Je kunt eerst een aantal (max. 3) proeftrainingen volgen voordat je lid wordt. Tijdens een proeftraining sluit je je aan bij één van de groepen en schaats je een volledige training mee. Na de proeftrainingen kun je besluiten of je lid wordt van de Deventer IJsclub. Meer informatie en een aanmeldformulier vind je op deze pagina.

Om te schaatsen bij Hardrijden en Marathon heb je nodig:

• Lidmaatschap
    • Algemeen lidmaatschap + Hardrijden en Marathon (meer info)
  •  Materiaal
    • Schaatsen: Goed passende vaste- of klapschaatsen. Scherpe ijzers met de juiste ronding en met afgeslepen punten.
    • Muts of schaatshelm (verplicht!)
    • Handschoenen (verplicht!)
    • Sportkleding: makkelijk zittende kleding, voldoende warm, maar niet te warm. Eventueel een salopette met jack of schaatspak.

En natuurlijk niet te vergeten: schaatsplezier!

De lidmaatschapskosten bestaan uit een deel ‘algemeen lidmaatschap’ en een deel ’trainingstarief’. Het trainingstarief is afhankelijk van hoe vaak je wilt schaatsen. Je vindt de lidmaatschapstarieven op de pagina Lid worden.

Ja, je kunt gedurende het schaatsseizoen je lidmaatschap opzeggen, maar er wordt geen restitutie gegeven op het contributiebedrag van de resterende trainingen.

Je kunt op elk gewenst moment je lidmaatschap opzeggen. Neem hiervoor contact op met de ledenadministratie. Let wel op dat er geen restitutie gegeven wordt op het contributiebedrag van de resterende trainingen.

Je kunt als lid van de Deventer IJsclub deelnemen aan verschillende wedstrijden. Voor de meeste wedstrijden is een KNSB wedstrijdlicentie en een baankaart vereist. Aan het rijden van deze wedstrijden zijn kosten verbonden. Daarnaast zijn er clubwedstrijden die ook zonder licentie toegankelijk zijn. Je leest meer over wedstrijden en hoe je je kunt inschrijven op de pagina Wedstrijden

.

De ijsbaan is dit seizoen open tot en met 10 maart 2024. In de laatste weken vallen er echter vaak een aantal trainingen i.v.m. activiteiten rond de seizoensafsluiting. De laatste trainingsdag van het schaatsseizoen 2023-2024 is op donderdag 7 maart 2024. Ieder schaatsend lid is welkom om op deze dag te komen schaatsen. Ook als je normaal gesproken niet op donderdag traint.

Als je wilt langebaanschaatsen bij DIJC, heb je de keuze tussen Hardrijden en Marathon. Bij hardrijden ligt de focus op wat kortere afstanden en daarmee iets meer op de techniek die je nodig hebt om snelheid te maken. Hardrijders worden er gelukkig van als ze zo hard mogelijk door de bocht kunnen knallen en velen doen mee met de (langebaan)wedstrijdenHardrijden kent groepen van jong (pupillen-junioren) tot oud (masters).

Bij marathon ligt de nadruk meer op de lange afstanden. Hier schaatsen vooral mensen die ‘lekker rondjes’ willen rijden. Ook zijn er rijders die mee doen met marathonwedstrijdenDe marathongroepen zijn voor rijders vanaf 18 jaar.