• Blijf van de baan zolang het licht op rood staat. Dus ook niet alvast op het ijs stappen als de dweilmachine voorbij is. De ijsmeesters beoordelen wanneer het veilig is om het ijs te betreden. Het stoplicht gaat dan op groen.
  • Snelle rijders rijden aan de binnenkant (links), de langzamere aan de buitenkant (rechts). De binnenste ring is voor snel tempowerk, de middelste voor duur- en techniekopdrachten.
  • Inhalen alleen aan de linkerkant en mits daar ruimte is, anders vaart verminderen.
  • Blijf bij het uitrijden rechts van de buitenste blauwe lijn en rijd hoogstens met zijn tweeën naast elkaar. Ga achter elkaar rijden als je andere uitrijders inhaalt.
  • Uitrijdend zul je soms hardrijders ontmoeten die aan de buitenkant startjes oefenen, ga ook daar achter elkaar rijden om de flessenhals niet nog krapper te maken.
  • Tempo maken altijd ná het uitkomen van de bocht dus niet voor, halverwege of aan het eind
  • Kijk voor het invoegen zelf altijd of er genoeg ruimte is, ook als je in een treintje zit.
  • Stoppen met rijden doe je ná de bocht, zorg bij het uitvoegen dat je niemand hindert
  • Lange slierten rijders bemoeilijken het in- en uitvoegen voor de rest; beperk je treintje tot max. 6 personen.
  • Waarschuw andere rijders als iemand voor je is gevallen
  • Beschadigingen aan het ijs worden gemarkeerd met pylonnen. Houd er rekening mee, zorg dat ze blijven staan en waarschuw zo nodig medeschaatsers.
  • Groepsoverleg alleen op het rechte eind. Blijf helemaal tegen de boarding aan staan, met alleen de trainer ervoor.
  • Let op aanwijzingen van de controleur en het baanpersoneel
  • Daarnaast ben je voor je persoonlijke veiligheid verplicht een muts en handschoenen te dragen. Daarnaast wordt dringend geadviseerd een helm te dragen. Scheenbeschermers bieden ook extra bescherming en zijn verplicht bij deelname aan clubwedstrijden (marathon). Daarnaast moet je om snijwonden te voorkomen zorgen dat de achterkant van je ijzers afgerond is. Twijfel je of je aan alle eisen voldoet? Vraag het je trainer!
  • Natuurlijk kan er ondanks de veiligheidsmaatregelen op de baan nog iets mis gaan. Daarom is er bij elke training en wedstrijd minimaal een gediplomeerde EHBO’er aanwezig. Verder zijn alle leden van de Deventer IJsclub collectief verzekerd tegen ongevallen.