Je bekijkt nu In memoriam: Tinus Wessels

Afgelopen donderdag 30 maart 2021 ontvingen wij het bericht dat Tinus Wessels is overleden. Tinus is Erelid van de Deventer IJsclub en tevens een van onze oudste leden. Voor velen is Tinus een bekend gezicht.

Tot het laatst kwam hij op zaterdagmorgen met zijn rollator de trainingen bezoeken. Daar bekeek hij met een deskundige blik de rijders. Hij zag dat er wel degelijk veel talenten reden, maar hij vond ook dat er nog wel veel “gekrast’ werd.  Hij vond het  ook prachtig om nog de oudere leden weer te zien die hij nog kende. Maar hij genoot er ook van om te horen dat er zich weer nieuwe jeugdleden aanmelden bij de vereniging. Het tekent ook zijn betrokkenheid. Tinus was sportief. Hij was naast een fanatiek schaatser ook een vaste gast op de tennisbaan, en hij vertelde dat hij zelfs in het eerste elftal heeft gespeeld van Go Ahead Eagles.

Tinus heeft een lang verleden bij de Deventer IJsclub. In het jubileum boek “140 jaar Deventer IJsclub” staat een interview met Tinus.

Hopen op vorst

In 1962 kreeg Deventer een kunstijsbaan. Tinus Wessels weet nog goed hoe het voor die tijd ging: “Dan trainden we het hele jaar in de hoop dat het in  de winter streng zou gaan vriezen, wat ook toen lang niet altijd gebeurde.” Met hem  blikken we terug naar de Jaren ’40 en ’50.

Tinus Wessels (geboren in 1929) groeide op in de Jaren ’30. Hij leerde als kind schaatsen op de oude ijsbaan, die lag naast het kanaal vlakbij de wijk Hoornwerk. “Ik vond schaatsen het mooiste wat er was. Hoe kouder hoe beter. Het was iedere winter weer hopen op vorst”, vertelt hij.

Na de oorlog ging hij in dienst. In die Jaren werd het schaatsen serieuzer. “We trainden het hele jaar voor die paar dagen dat er misschien ijs lag,” vertelt hij.

Toen Jan Bolt in 1942 een trainingsgroep oprichtte, was Tinus er als de kippen bij om daar lid van te worden. “Jan bedacht zelf oefeningen om onze bovenbeenspieren te trainen. Met een heel clubje trainden we in het Kolkbos.”

De komst van de kunstijsbaan was een uitkomst. De beginjaren van de ijsbaan viel gelijk met de periode waarin zijn beide dochters opgroeiden. Daarom nam Tinus het initiatief om onder de vlag van DIJC een jeugdafdeling op te richten. “Jan Vloedgraven had al de trainingsgroep voor volwassenen in het Kolkbos. Ik heb er een trainer bij gezocht die de jeugd training kon geven. Omdat we vanaf dat moment iedere winter konden schaatsen, was de animo bij kinderen veel groter om ook in de zomer gericht te gaan trainen.”

Uit: Jubileumboek 140 jaar Deventer IJsclub

Met het overlijden van Tinus, verliest de Deventer IJsclub een zeer markant en betrokken lid. Wij zullen met respect terugdenken aan het vele werk dat hij heeft verricht voor de vereniging.

Wij wensen zijn familie alle sterkte toe om dit verlies te dragen.

Alfons Saris, voorzitter Deventer IJsclub