De Deventer IJsclub organiseert elk jaar een aantal clubmarathons, wedstrijden en andere evenementen. Deels werken we daarbij samen met De Scheg en kunnen ook niet-DIJC-leden deelnemen. Zo komen rijders uit de wijde omtrek van Deventer om mee te doen aan het Open Deventer Marathon Kampioenschap of om een persoonlijk record te vestigen tijdens de uurrecordwedstrijd.

Voor een compleet overzicht van alle evenementen en meer details check je de agenda.

Wedstrijden KNSB

De KNSB biedt laagdrempelige regionale marathonwedstrijden voor licentiehouders aan. Door een aantal rijders van onze afdeling wordt regelmatig deelgenomen aan deze wedstrijden. Op de KNSB-website (https://knsb.nl/marathon) vind je alle informatie over de wedstrijden en het aanvragen van een (dag)licentie.

Wedstrijden Schaatscircuit

Schaatscircuit biedt wedstrijden aan op snelle ijsbanen als Leeuwarden en Thialf Heerenveen, maar ook in het buitenland. Tevens organiseert Schaatscircuit speciale wedstrijden voor masters, zoals de Dutch Masters Cup. Om je in te schrijven voor deze wedstrijden dien je lid te worden van Schaatscircuit en betaal je per wedstrijd een wedstrijdbijdrage. Meer info vind je op www.schaatscircuit.nl.

Terugkerende wedstrijden & evenementen

Uurrecord

Op een zaterdag in januari, voorafgaand aan de mini-Elfstedentocht, wordt voor de jeugd en volwassenen een uurrecordwedstrijd gehouden. Je stapt rond 8:30 uur op het ijs om te kijken hoeveel rondjes je in 60 minuten weet te schaatsen. Als je eerder mee hebt gedaan is het leuk om te kijken of je je prestatie van de vorige keer kan verbeteren.

We maken voor de registratie van het aantal rondjes gebruik van een transponder. Dit kan je eigen transponder zijn of als je er geen hebt kun je een leenexemplaar van DIJC gebruiken.

Iedereen is welkom om aan de uurrecord mee te doen. Je hoeft dus geen DIJC lid te zijn!

Open Deventer Marathon Kampioenschap

Ieder jaar organiseert de DIJC het Open Deventer Marathon Kampioenschap, oftewel ODMK. Het kampioenschap telt twee wedstrijden: één voor recreatieve schaatsers zonder wedstrijdlicentie en één voor deelnemers met schaats- of skeelerlicentie. De wedstrijd is toegankelijk voor zowel DIJC-leden als niet-leden.

Schaatsnacht van Deventer

Eenmaal per jaar, meestal in januari vindt op de kunstijsbaan de Scheg de Schaatsnacht plaats. De Schaatsnacht wordt georganiseerd door het Sportbedrijf Deventer en draait om prestatietochten van 25, 50, 100 of 150 km. Als lid van DIJC kun je hier vaak tegen een gereduceerd tarief aan deelnemen.