Trainingstijden

De afdeling Marathon & Recreatie kent deze winter vier mogelijke trainingsmomenten. Op maandag-, dinsdag- en donderdagavond en zaterdagochtend wordt er geschaatst. Hierbij hebben we als Deventer IJsclub op donderdagavond en op zaterdagochtend de exclusieve beschikking over de 400m-baan. Op de maandag- en dinsdagavond delen we het ijs met andere schaatsverenigingen. Vanwege de verschillen in hoeveelheid groepen en niveaus op de baan heeft elke trainingsdag zijn eigen karakter. Lees hieronder welke dag het best bij jou past.

In verband met COVID-19 vindt er dit jaar helaas geen droogtraining plaats.

Op dinsdagavond traint de afdeling Marathon & Recreatie van 21.00 tot 22.15 uur. We hebben dan trainingsgroepen die een breed spectrum aan niveaus herbergen, van enigszins gevorderde rijders tot ervaren marathonschaatsers.

Op maandag en donderdag trainen we samen met de afdeling Hardrijden van 18.30 tot 19.45 uur. Vanwege het karakter van de trainingen van zowel de afdeling Marathon & Recreatie als van de afdeling Hardrijden zijn deze trainingsavonden niet geschikt voor beginners om aan techniek te werken.

Op zaterdagochtend kunnen alle rijders hun hart ophalen. Onze afdeling heeft dan van 8.15 tot 9.30 uur de hele buitenbaan ter beschikking. Er is dan voldoende ruimte voor alle categorieën en daarom is het ook voor pure beginners een ideaal trainingsuur om te werken aan de basistechniek van het schaatsen.

Vanaf 10 oktober 2020 wordt er weer getraind op het ijs. De laatste ijstraining is dit seizoen op 18 maart 2021.

Dag
Tijdstip
Trainingsvorm
Categorie/trainingsgroep
MA
18:30 – 19:45
Schaatstraining
Marathon + gevorderden (M2)
DI
21:00 – 22:15
Schaatstraining
Marathon + gevorderden (M1, M2, M3, M4, M5)
DO
18:30 – 19:45
Schaatstraining
Marathon + gevorderden (M1, M2, M5, M6)
ZA
8:15 – 9:30
Schaatstraining
Alle
ZA
9:45 – 11:00
Schaatstraining
Alle (+ familie-uur)

Trainingsuitval

Een aantal trainingen zal komend seizoen niet doorgaan i.v.m. feestdagen en andere bijzonderheden. Een overzicht vind je in onderstaande tabel.

Datum
Toelichting
Do 24 december 2020
Kerstavond
Za 26 december 2020
Tweede Kerstdag
Ma 28 december 2020
Geen reguliere training, er kan op vertoon van je baankaart tijdens recreatie-uren geschaatst worden. Reserveren vereist. Meer info.
Di 29 december 2020
Geen reguliere training, er kan op vertoon van je baankaart tijdens recreatie-uren geschaatst worden. Reserveren vereist. Meer info.
Do 31 december 2020
Oudjaarsavond

Groepsindeling

De groepsindeling voor seizoen 2020-2021 vind je hieronder. De afdeling Marathon & Recreatie telt doordeweeks zes trainingsgroepen (M1- M6) en op zaterdagochtend vijf (MZ1- MZ5). Een overzicht van de trainingsgroepen en bijbehorende trainers vind je hier.

Techniekgroep

In de afgelopen jaren is er een trainingsgroep geweest die zich heel specifiek op schaatstechniek richt in een blok van drie weken. De techniekgroep staat op zichzelf en functioneert naast de andere trainingsgroepen. Hij is bedoeld voor zowel beginnende als gevorderde rijders van de afdeling Marathon & Recreatie die nog wat efficiënter willen schaatsen of zich op bepaalde onderdelen (balans, afzet, bocht) willen verbeteren.

Als je meedoet, ruil je gedurende drie weken je vaste groep in voor de specifieke techniektrainingen. Daarna ga je weer terug naar je gewone trainingsgroep. De indeling per blok bepalen we aan de hand van het schaatsniveau en de belangstelling. We streven naar een maximum van 10 rijders per blok.

Let op: het is nog niet duidelijk of en wanneer de techniekgroep dit seizoen van start gaat. Wanneer dit bekend is ontvangen de leden hierover bericht.

Tevredenheid

Uiteraard doen we er binnen de Deventer IJsclub alles aan om te zorgen dat de trainingen en activiteiten aansluiten bij de behoeftes van de leden. De trainers peilen regelmatig of de training aan de verwachting voldoet en ook kunnen leden aangeven waar zij behoefte aan hebben. De trainingsgroepen zijn daar ook op ingesteld. Toch kan het voorkomen dat iemand zich niet gehoord voelt. Geef dit gevoel vooral aan bij je trainer. Deze kan het signaal oppakken en zorgen dat er iets mee gebeurd. 

Familieuur

Voor (groot)ouders van  pupillen- en juniorenleden heeft de Deventer IJsclub een speciale actie, namelijk het familieuur. Op dit uur kunnen ouders vrij schaatsen of indien gewenst onder begeleiding van een trainer. Voorwaarde is wel dat het pupil- of juniorlid ook op dit uur traint. De trainingskaart voor het familieuur is door meerdere familieleden te gebruiken, zodat bijvoorbeeld de ene week de (groot)vader en de andere week de (groot)moeder kan schaatsen. Natuurlijk kunnen  (groot)ouders ook elk een kaart nemen, zodat beiden elke week kunnen schaatsen.

Schaatsen

IJstrainingen worden gegeven op de 400 meter baan van Kunstijsbaan De Scheg. In groepen wordt er gewerkt aan techniek, snelheid en uithoudingsvermogen op verschillende niveaus.

Verzamellocaties

Aan het begin van de training en vaak ook na trainingsblokken verzamelen de groepen zich op een vaste plek langs de baan. In de afbeeldingen hieronder kun je zien waar je jouw trainingsgroep kunt aantreffen.

Bochtenclinic

In de afgelopen jaren is er voor leden van Marathon & Recreatie een bochtenclinic gegeven. Anderhalf uur lang werk je op het middenterrein van de ijsbaan aan je bochtentechniek. Met leuke oefeningen verbeter je je houding in de bocht en leer je je schaats beter neer te zetten. Zowel beginnende als gevorderde rijders van de afdeling Marathon & Recreatie kunnen hier aan deelnemen.

Let op: het is nog niet duidelijk of en wanneer de bochtenclinic dit seizoen plaatsvindt. Wanneer dit bekend is ontvangen de leden hierover bericht.

Schaatswedstrijden

De afdeling Marathon & Recreatie organiseert jaarlijks eigen wedstrijden, zoals clubmarathons, het Open Deventer Marathon Kampioenschap en een uurrecordwedstrijd. Daarnaast biedt de KNSB laagdrempelige regionale marathonwedstrijden voor licentiehouders aan. Door een aantal van onze rijders wordt er regelmatig deelgenomen aan deze wedstrijden.

Meer informatie over het rijden van wedstrijden vind je hier.

Baanregels & veiligheid op het ijs

Veiligheid op het ijs is erg belangrijk, zowel voor jezelf als voor anderen. Zorg dus dat je de baanregels kent én je er aan houdt.

  • Blijf van de baan zolang het licht op rood staat. Dus ook niet alvast op het ijs stappen als de dweilmachine voorbij is. De ijsmeesters beoordelen wanneer het veilig is om het ijs te betreden. Het stoplicht gaat dan op groen.
  • Snelle rijders rijden aan de binnenkant (links), de langzamere aan de buitenkant (rechts). De binnenste ring is voor snel tempowerk, de middelste voor duur- en techniekopdrachten.
  • Inhalen alleen aan de linkerkant en mits daar ruimte is, anders vaart verminderen.
  • Blijf bij het uitrijden rechts van de buitenste blauwe lijn en rijd hoogstens met zijn tweeën naast elkaar. Ga achter elkaar rijden als je andere uitrijders inhaalt.
  • Uitrijdend zul je soms hardrijders ontmoeten die aan de buitenkant startjes oefenen, ga ook daar achter elkaar rijden om de flessenhals niet nog krapper te maken.
  • Tempo maken altijd  het uitkomen van de bocht dus niet voor, halverwege of aan het eind
  • Kijk voor het invoegen zelf altijd of er genoeg ruimte is, ook als je in een treintje zit.
  • Stoppen met rijden doe je de bocht, zorg bij het uitvoegen dat je niemand hindert
  • Lange slierten rijders bemoeilijken het in- en uitvoegen voor de rest; beperk je treintje tot max. 6 personen.
  • Waarschuw andere rijders als iemand voor je is gevallen
  • Beschadigingen aan het ijs worden gemarkeerd met pylonnen. Houd er rekening mee, zorg dat ze blijven staan en waarschuw zo nodig medeschaatsers.
  • Groepsoverleg alleen op het rechte eind. Blijf helemaal tegen de boarding aan staan, met alleen de trainer ervoor.
  • Let op aanwijzingen van de controleur en het baanpersoneel

Daarnaast ben je voor je persoonlijke veiligheid verplicht een muts en handschoenen te dragen. Daarnaast wordt dringend geadviseerd een helm te dragen. Scheenbeschermers bieden ook extra bescherming en zijn verplicht bij deelname aan clubwedstrijden (marathon). Daarnaast moet je om snijwonden te voorkomen zorgen dat de achterkant van je ijzers afgerond is. Twijfel je of je aan alle eisen voldoet? Vraag het je trainer!

Natuurlijk kan er ondanks de veiligheidsmaatregelen op de baan nog iets mis gaan. Daarom is er bij elke training en wedstrijd minimaal een gediplomeerde EHBO’er aanwezig. Verder zijn alle leden van de Deventer IJsclub collectief verzekerd tegen ongevallen.

Droogtraining

Let op: i.v.m. COVID-19 vind er gedurende het winterseizoen 2020-2021 geen droogtraining plaats.

De droogtrainingen zijn inmiddels een begrip in het aanbod van de afdeling Marathon & Recreatie en vormen een zinvolle en leuke aanvulling op de trainingen op het ijs. Reken op inspirerende programma’s die werken aan je balans, soepelheid en schaatstechniek. Ook spiergroepen die anders nogal eens buiten beeld blijven komen aan bod, zoals buik- en rompspieren.

De droogtrainingen vinden plaats in Sporthal Keizerslanden (het adres is Lebuinuslaan 3, 7415 DM Deventer maar de ingang ligt om de hoek aan de Laan van Borgele).