Er mag dan in de zomer geen ijs liggen, maar er wordt zeker wel getraind! In de zomer leggen wij de basis voor het schaatsseizoen door te werken aan onze techniek, kracht en uithoudingsvermogen. Uiteraard met net zoveel plezier als op het ijs!

Trainingstijden

De zomertrainingen gaan van start na een korte rustperiode na het schaatsseizoen. Voor zomerseizoen 2021 gaan de trainingen van start op:

  • Pupillen t/m 12 jaar: 11 mei 
  • Junioren t/m 18 jaar: nader te bepalen, de trainer neemt contact met je op
  • (Neo-) Senioren en masters: nader te bepalen, de trainer neemt contact met je op
Dag
Tijdstip
Trainingsvorm
Categorie/trainingsgroep
Locatie
DI
18:15-19:30
Droogtraining
Pupillen
Sportpark Keizerslanden
DI
19:00-20:30
Droogtraining
Junioren
Sportpark Keizerslanden
DI
Droogtraining
(Neo)-Senioren en Masters (18+)
Sportpark Keizerslanden
DO
Wielrennen
Junioren
Openbare weg, startpunt De Scheg of De Worp
DO
Wielrennen
(Neo)-Senioren en Masters (18+)
Openbare weg, startpunt De Scheg of De Worp
VR
18:30-19:30
Pupillen
Wielrennen
Sportpark Keizerslanden
ZA
9:30-10:30
Skeeleren
Pupillen
Sportpark Keizerslanden
ZA
9:30-10:30
Skeeleren
Niet-leden
Sportpark Keizerslanden
ZA
Skeeleren
Junioren
Sportpark Keizerslanden
ZA
Skeeleren
(Neo)-Senioren en Masters (18+)
Sportpark Keizerslanden
ZO
Wielrennen
Junioren
Openbare weg, startpunt De Scheg of De Worp
ZO
Wielrennen
(Neo)-Senioren en Masters (18+)
Openbare weg, startpunt De Scheg of De Worp
In overleg
Krachttraining
Junioren, (Neo)-Senioren en Masters
In overleg

Trainingsuitval

Een aantal trainingen zal komend seizoen niet doorgaan i.v.m. feestdagen en andere bijzonderheden. Een overzicht vind je in onderstaande tabel.

Datum
Toelichting

Droogtraining

Op het droge valt de schaatstechniek heel goed na te bootsen en verder te verfijnen. Daar wordt dan ook goed gebruik gemaakt tijdens de droogtrainingen op de atletiekbaan van Sportpark Keizerslanden. Voor de jongere pupillen (F t/m C) wordt vooral spelenderwijs getraind en al een beetje kennisgemaakt met specifieke schaatsoefeningen. Vanaf B- pupillen wordt meer gewerkt met trainingsschema’s, waarbij de zomer geheel in het teken staat van opbouw naar de winter.

Onderdelen van een training zijn bijvoorbeeld:

  • Inlopen
  • Balans- en coördinatieoefeningen
  • Balspellen
  • Spel oefeningen
  • Sprintjes, startjes, intervallen en andere loopoefeningen
  • Schaatspassen en -sprongen
  • Rompstabiliteitoefeningen

Wat heb je nodig?

  • Hardloopschoenen
  • Sportkleding
  • Bidon met water of sportdrank

Wielrennen

Eén van de belangrijkste trainingsvormen om uithoudingsvermogen en kracht op peil te houden tijdens de zomer is fietsen. Er wordt dan ook door (bijna) alle trainingsgroepen gewielrend.

Voor pupillen vanaf 8 jaar (ook zonder racefiets ervaring) is er een fietstraining op de wielerbaan bij Sportpark Keizerslanden. Deze training word gegeven in samenwerking met wielervereniging de Zwaluwen en schaatsvereniging Sportief Oost. Deze wielertraining is vooral gericht om de jongere pupillen op een leuke manier het fietsen op een racefiets te leren, zodat ze alvast voorbereid zijn op het fietsen in een groep. Je fietst op de wielerbaan en we besteden aandacht aan techniek, spelvorm en kort werk.

Vanaf de pupillen A  tot aan de masters worden er gezamenlijke fietstrainingen per groep georganiseerd op de openbare weg. Dit is 1 of 2 keer per week. Dit hangt van je categorie en trainer af.  De trainer werkt met schema’s om je zo optimaal voor te bereiden op het nieuwe schaatsseizoen. 

Wat heb je nodig?

  • Pupillen:
    • Een goed passende en goed onderhouden racefiets of een leenfiets van de Zwaluwen (de Zwaluwen stelt 47 inch fietsen ter beschikking). Eigen fiets is dus niet verplicht maar wel fijn.
    • Eigen helm
    • Sport/fietskleding
  • Vanaf junioren: 
    • Een goed passende en goed onderhouden racefiets
    • Een helm
    • Sport/fietskleding

Skeeleren

Skeeleren (of in-line skaten) is natuurlijk bij uitstek geschikt om de schaatsbeweging na te bootsen en te trainen. De Deventer IJsclub biedt dan ook skeelertrainingen aan op de skeeler- en wielerbaan van Sportpark Keizerslanden.

De skeelertrainingen zijn er vooral op gericht de technische vaardigheden te verbeteren. Oefeningen die je in de winter op het ijs doet, doe je nu op de skeelerbaan.

Wat heb je nodig?

  • Skeelers
  • Helm
  • Sportkleding
  • Pols- en kniebeschermers (verplicht voor pupillen)

Skeeleren voor niet-leden

Aan de skeelertrainingen voor pupillen mogen ook niet-leden t/m 12 jaar meedoen. Dus heb je een vriend(je) of een vriendin(netje) die dit ook leuk vindt, neem hem of haar gerust een keertje mee. Na een proeftraining kan een niet-lid zich aanmelden voor de skeelertrainingen voor €75. Meer informatie over aanmelden vind je hier.

Krachttraining

Door sommige trainingsgroepen (v.a. Junioren) wordt er krachttraining gedaan. Deze training is voor diegenen die het uiterste uit zichzelf willen halen en specifiek willen trainen op kracht en explosiviteit. Krachttraining gebeurt in overleg en uiteraard onder goede begeleiding van onze trainers.