Er mag dan in de zomer geen ijs liggen, maar er wordt zeker wel getraind! In de zomer leggen wij de basis voor het schaatsseizoen door te werken aan onze techniek, kracht en uithoudingsvermogen. Uiteraard met net zoveel plezier als op het ijs!

Trainingstijden

Dag
Tijdstip
Trainingsvorm
Categorie/trainingsgroep
Locatie
DI
Droogtraining
Pupillen
Sportpark Keizerslanden
DI
Droogtraining
Junioren
Sportpark Keizerslanden
DI
Droogtraining
(Neo)-Senioren en Masters (18+)
Sportpark Keizerslanden
DO
Wielrennen
Pupillen
Sportpark Keizerslanden
DO
Wielrennen
Junioren
Openbare weg, startpunt De Scheg of De Worp
DO
Wielrennen
(Neo)-Senioren en Masters (18+)
Openbare weg, startpunt De Scheg of De Worp
ZA
Skeeleren
Pupillen
Sportpark Keizerslanden
ZA
Skeeleren
Junioren
Sportpark Keizerslanden
ZA
Skeeleren
(Neo)-Senioren en Masters (18+)
Sportpark Keizerslanden
ZO
Wielrennen
Pupillen
Sportpark Keizerslanden
ZO
Wielrennen
Junioren
Openbare weg, startpunt De Scheg of De Worp
ZO
Wielrennen
(Neo)-Senioren en Masters (18+)
Openbare weg, startpunt De Scheg of De Worp
In overleg
Krachttraining
Junioren, (Neo)-Senioren en Masters
In overleg

Trainingsuitval

Een aantal trainingen zal komend seizoen niet doorgaan i.v.m. feestdagen en andere bijzonderheden. Een overzicht vind je in onderstaande tabel.

Datum
Toelichting

Droogtraining

Op het droge valt de schaatstechniek heel goed na te bootsen en verder te verfijnen. Daar wordt dan ook goed gebruik gemaakt tijdens de droogtrainingen op de atletiekbaan van Sportpark Keizerslanden. Voor de jongere pupillen (F t/m C) wordt vooral spelenderwijs getraind en al een beetje kennisgemaakt met specifieke schaatsoefeningen. Vanaf B- pupillen wordt meer gewerkt met trainingsschema’s, waarbij de zomer geheel in het teken staat van opbouw naar de winter.

Onderdelen van een training zijn bijvoorbeeld:

  • Inlopen
  • Balans- en coördinatieoefeningen
  • Balspellen
  • Spel oefeningen
  • Sprintjes, startjes, intervallen en andere loopoefeningen
  • Schaatspassen en -sprongen
  • Rompstabiliteitoefeningen

Wat heb je nodig?

  • Hardloopschoenen
  • Sportkleding
  • Bidon met water of sportdrank

Wielrennen

Eén van de belangrijkste trainingsvormen om uithoudingsvermogen en kracht op peil te houden tijdens de zomer is fietsen. Er wordt dan ook door (bijna) alle trainingsgroepen gewielrend.

Skeeleren

Skeeleren is natuurlijk bij uitstek geschikt om de schaatsbeweging na te bootsen en te trainen. De Deventer IJsclub biedt dan ook skeelertrainingen aan op de skeeler- en wielerbaan van Sportpark Keizerslanden.

Krachttraining

Door sommige trainingsgroepen (v.a. Junioren) wordt er krachttraining gedaan. Deze training is voor diegenen die het uiterste uit zichzelf willen halen en specifiek willen trainen op kracht en explosiviteit. Krachttraining gebeurt in overleg en uiteraard onder goede begeleiding van onze trainers.