Je bekijkt nu Terugblik op het ‘Corona-schaatsseizoen’

Aan alle leden,

Dit bijzondere schaatsseizoen loopt binnenkort ten einde. Door de gevaren van het corona virus was dit seizoen voor iedereen anders dan alle andere seizoenen. Wellicht dat het coronavirus voor groot leed heeft gezorgd in de privé-omgeving van leden. Maar het schaatsen was voor alle leden en voor de vereniging zeer bijzonder.

Omdat de Scheg een “buitenbaan” is, was het mogelijk om het hele seizoen te blijven schaatsen. Dit alles in overleg met het RIVM, NOCNSF, KNSB, Veiligheidsregio, Gemeente Deventer en de Scheg. Samen met de Baanvereniging Deventer zijn veiligheidsprotocollen opgesteld om daarmee het schaatsen zo veilig mogelijk te laten plaatsvinden.

Dit heeft veel gevraagd van iedereen. Er moesten regelmatig aanscherpingen plaatsvinden van de veiligheidsregels, er konden geen wedstrijden worden georganiseerd, er mocht niet in treintjes worden geschaatst, er mochten geen ouders langs de baan staan, de trainers mochten niet op het ijs staan, mondkapjes, 1,5 meter afstand etc. etc. Ook was het nodig om elkaar soms aan te spreken op het handhaven van de maatregelen. Niet om elkaar de maat te nemen, maar wel om het voor elkaar veilig te houden in ieders belang.

Dit seizoen hebben we veel moeten inleveren wat in andere seizoenen het schaatsen zo aantrekkelijk maakt. De onderlinge verbondenheid werd minder, het schaatsplezier om samen te schaatsen verdween, evenals de uitdaging tijdens trainingen om prestaties te verbeteren. Er waren immers geen wedstrijden waarin je jezelf kon meten. Dit alles bewijst dat schaatsen weliswaar een individuele sport is, maar dat je deze sport niet kunt kunt beoefenen zonder het plezier en de sportieve begeleiding in een groep.

Voor een aantal leden van DIJC betekende corona dat zij de verantwoordelijkheid namen om geen risico te lopen op besmetting voor henzelf of voor mensen in de directe omgeving. Zij schaatsten dit seizoen niet.

Ondanks al deze inperkingen hebben wij het hele seizoen kunnen schaatsen. Voor veel leden was dit een welkome en sportieve afwisseling van het strenge en ingeperkte leven. Het was heel goed om te zien met hoeveel plezier de jeugd kon blijven trainen.

We staan nu aan het begin van het zomerseizoen. Corona heerst nog in volle hevigheid, maar de vooruitzichten op verlichting van de maatregelen zijn er. Het zal voor ieder van ons betekenen dat we weer gaan trainen in de zomer: fietsen, skeeleren, droogtrainen, ballet, of wellicht zomertrainingen op het ijs. Het is nu nog niet helemaal duidelijk welke invloed de corona maatregelen zullen hebben op de trainingen. Ik hoop voor ieder dat we weer zo snel mogelijk kunnen terugkeren naar een leven zonder de beperkingen van het coronavirus.

Ten slotte wil ik een aantal mensen danken die het mogelijk hebben gemaakt dat we dit seizoen toch konden schaatsen. Ik wil alle trainers danken die onder soms moeilijke en lastige omstandigheden hun trainingen moesten verzorgen. Ook voor trainers was het plezier een stuk minder.

Ik dank ook het bestuur van de Baanvereniging Deventer evenals de (baan)medewerkers van de Scheg, die het mogelijk maakten dat we veilig konden blijven sporten.

Ten slotte wens ik iedereen bijzonder veel gezondheid toe. Ik hoop dat ieder een hele goede zomer tegemoet kan zien. En laten we hopen dat we elkaar allemaal weer in oktober op het ijs terugzien.

Alfons Saris
Voorzitter Algemeen Bestuur DIJC